SAVANORYSTĖ IR SOCIALINĖS - PILIETINĖS VALANDOS: unikalūs keliai į asmeninį augimą ir pasirinkimus

Šiuolaikiniai moksleiviai kasdien susiduria su įvairiausiais mokymosi ir gyvenimo uždaviniais ir iššūkiais. Dalį įgūdžių yra skatinami įgyti įsitraukdami į socialine-pilietine veiklą. Daugelis jaunuolių dažnai painioja socialines-pilietines valandas ir savanorystę, tačiau šios dvi veiklos – nors ir glaudžiai susiję – turi savo skirtumų ir panašumų. Savanorystė ir socialinės-pilietinės valandos yra dvi puikios galimybės pasiekti asmeninį augimą ir tobulėjimą, tačiau jos skiriasi tiek savo pobūdžiu, tiek tikslais, tiek įgyvendinimo trukme. Aptarsime, kaip šie du keliai į asmenybę gali būti išnaudoti siekiant pačių geriausių rezultatų.

Socialinės-pilietinės valandos: pirmas žingsnis į prasmingą veiklą

Socialinės-pilietinių veiklų tikslas – ugdyti pilietiškumą, atsakomybę ir bendruomeniškumą. Ši veikla yra privaloma nuo 5 klasės, kuriai per metus skiriama 20-70 val. priklausomai nuo mokinio amžiaus. Socialinės-pilietinės valandos yra įtrauktos į mokyklos ugdymo planus. Nuosekliai ir dėmesingai įgyvendinama socialinė-pilietinė veikla sustiprina mokinių – savistabą, kritinį mąstymą, sprendimų priėmimą, planavimo ir atsakomybės prisiėmimo įgūdžius bei skatina jų iniciatyvumą, bendruomeniškumą, aktyvumą dalyvaujant valstybės ir visuomenės, nes socialinė-pilietinė veikla remiasi 4 principais: prasmingumo, asmeninio tobulėjimo, socialinio teisingumo ir dalyvavimo. O mokiniams ji padeda:

Savanorystė: prasmingas ir ilgas įsitraukimas

Savanorystė yra tęstinė ir savanoriška veikla, kurią žmogus pasirenka pagal savo tikslus, norus ir lūkesčius. Savanorystė yra pasirenkama laisva valia. Žmogus skiria savo laiką, žinias, patirtį ir energiją visuomenės naudai, atliekama veikla, už kurią nėra gaunamas piniginis atlygis. Ši veikla nėra „privaloma“. Būtent todėl ji yra vertinga – savanorystė remiasi asmeniniu motyvavimu. Savanoriauti galima nuo 14 m. įvairiomis formomis ir laikotarpiu: trumpalaikiu (iki 3 mėn), ilgalaikiu (nuo 3 mėn iki neriboto laiko). Savanorystės išskirtinis bruožas, kad prieš savanoriaujant yra pasirašoma sutartis, kurioje aptariami laiko, užduočių, įsipareigojimų ir atsakomybių aspektai. Žmogus savanoriaudamas ugdo įvairias savo kompetencijas:

Mitų apie privalomą savanorystę išsklaidymas

Deja, daugelis jaunų žmonių vis dar painioja socialines-pilietines valandas su savanoryste. Tiek mokykloje, tiek mokinių tarpe dažnai girdime, kad kokia čia savanoriška veikla, jei privaloma. Toks įvardinimas ir požiūris iškreipia savanorystės prasmę ir sumažina motyvaciją siekti ilgalaikės veiklos. Juk mieliau renkamės tai, ką galime pasirinkti laisva valia? Tad norime atskirti socialines-pilietines valandas ir savanorystę. Socialinės pilietinės valandos yra privaloma ugdomoji švietimo veikla skirta ugdyti pilietiškumą, atsakomybę ir bendruomeniškumą. O  savanorystė – tai laisvas, asmeninis pasirinkimas, kuris užtikrina asmeninį tobulėjimą, indėlį į bendruomenę siekiant kitų gerovės.

Galiausiai, tiek socialinės-pilietinės valandos, tiek savanorystė yra svarbios ir vertingos. Jos skiriasi savo prigimtimi ir galimybėmis. Socialinės-pilietinės valandos yra puiki pradžia bendruomenės gerovės kūrimui ir savanorystei, o savanorystė – įsipareigojimas, kuris suteikia laisvės, atsakomybės ir asmeninio tobulėjimo galimybių. Savanorystė gali tapti puikiu sprendimu, padedančiu pasirinkti karjeros kelią, atrasti savo aistrą ir įgyti neįkainojamos patirties.

Norint dar geriau suprasti pagrindinius skirtumus ir privalumus, susijusius su socialinėmis-pilietinėmis valandomis ir savanoryste, kviečiame panagrinėti lentelę.

AspektasPrivalomos socialinės-pilietinės valandosSavanorystė
Teisinis pagrindasLietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymas (2022 m. rugpjūčio 24 d. Nr. V-1269).Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatymas (2023 m. spalio 30 d. Nr. XI-1500).
Privalomumas / laisvas pasirinkimasPrivaloma veikla, įtraukta į bendrojo ugdymo programą ir mokyklos tvarkaraštį.Visiškai savanoriška veikla, pasirenkama pagal asmeninius interesus ir motyvaciją.
TikslasPilietiškumo, atsakomybės ir bendruomeniškumo ugdymas pagal mokyklos nustatytą programą.Asmeninis tobulėjimas, socialinė atsakomybė, profesinių įgūdžių ugdymas per dalyvavimą įvairiose veiklose.
Amžiaus apribojimai5–12 klasių mokiniaiNuo 14 metų (su tėvų sutikimu) iki neriboyo amžiaus.
Veiklos trukmėRibotas valandų skaičius per metus: 20–70 valandų per metus (vidurinio ugdymo mokiniams).Veikla gali būti trumpalaikė (1 d. iki 3 mėn.) arba ilgalaikė (muo 3 mėn iki neriboto laiko)
Dalyvavimas ir iniciatyvaVeikla yra privaloma, dalyviams suteikiama laisvė organizuoti iniciatyvas mokyklos arba aplinkos bendruomenėms, organizacijoms veiklas.Dalyvavimas grindžiamas asmeniniu noru; savanoriai gali pasirinkti veiklą ir keisti ją pagal savo interesus.
Veiklos sritysMokyklos ir/ar savivaldybės nustatytos veiklos, kurios orientuojamos į vietos bendruomenę ir pilietiškumą.Veikla vykdoma įvairiose organizacijose, socialiniuose projektuose, jaunimo programose ir tarptautinėse iniciatyvose.
Mentorystė ir pagalbaDažniausiai mokytojai ar kuratoriai stebi veiklą.Savanorystės procesus palydi mentorius, kuratorius arba/ir tutorius, kurie skiria užduotis ir padeda įsivardinti išmokimus ir/arba įveikti iššūkius.
Įgūdžių ugdymasDaugiausia dėmesio skiriama bendrajam pilietiškumo ugdymui, bendruomeniškumo ir atsakomybės skatinimui.Skiriamas dėmesys praktiniams įgūdžiams: bendravimui, problemų sprendimui, lyderystei ir organizaciniams gebėjimams.
Socialinė ir profesinė naudaRibota: orientuojama daugiau į socialinį ugdymą, pilietiškumo ir atsakomybės ugdymą.Didelė: savanorystė padeda įgyti patirties, kuri naudinga stojant į kolegijas, universitetus ir/ar ieškant darbo.
Veiklos tęstinumasBaigiasi surinkus reikiamą valandų skaičių (20-70 val.).Galima tęsti net ir pasibaigus pradiniam įsipareigojimui, tačiau būtina sutartis.
Motyvacija ir įsitraukimasIšorinė motyvacija: privaloma dalis mokyklos ugdymo proceso.Vidinė motyvacija: asmeninė laisva valia pasirenkama.
Vertinimas ir atsiliepimaiMokykla patvirtina valandų skaičių, dalyviai gauna koordinatoriaus grįžtamąjį ryšį.Dalyvis gauna grįžtamąjį ryšį iš organizacijos, mentoriaus/kuratoriaus/tutoriaus. Patirtis įtraukiama į gyvenimo aprašymą (CV), gali būti dalijamasi rekomendacijomis.
SertifikavimasSertifikatas išduodamas tik kaip valandų užskaitymas mokykloje.Po ilgesnės savanoriškos veiklos galima gauti pažymėjimus, rekomendacijas arba net oficialius sertifikatus (dalyvaujant „Jaunimo savanoriškos tarbybos“, Solidarumo korpuso projektuose).
Tarptautinės galimybėsDažniausiai vykdoma tik vietos mastu.Galima dalyvauti tarptautinėse savanorystės programose (Europos solidarumo korpusas).
Sutarties sudarymasPaprastai sutartis nereikalinga, veikla yra koordinuojama pagal mokyklos tvarką, dalyviai nepasirašo savanorystės sutarties.Sutartis yra privaloma. Joje nustatomos teisės, pareigos ir veiklos trukmė.
Išlaidų kompensavimasDažniausiai nėra numatytas išlaidų kompensavimas, nes veikla vykdoma vietos mastu.Kai kuriais atvejais organizacijos kompensuoja su veikla susijusias išlaidas (pvz., kelionės, maitinimo, apgyvendinimo).